Please use this identifier to cite or link to this item: http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/80274
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorBoontarika Paphawasit-
dc.contributor.authorZeng, Shashaen_US
dc.date.accessioned2024-11-28T17:46:52Z-
dc.date.available2024-11-28T17:46:52Z-
dc.date.issued2024-10-22-
dc.identifier.urihttp://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/80274-
dc.description.abstractThis study examines the turnover intentions of Chinese graduates from the class of 2019-2023, who encountered varied work modes due to COVID-19. Graduates from 2020-2021 primarily worked remotely, while those from 2022-2023 experienced a mix of offline and hybrid work settings. Using Herzberg's two-factor theory, this research identifies key factors influencing turnover intentions among recent graduates. A survey of 645 graduates and a logistic regression analysis show that motivators such as training, development, recognition, and achievement significantly impact turnover intentions. Specifically, achievement enhances engagement and a sense of belonging, thus reducing turnover, while highly challenging tasks and excessive goals increase stress, raising turnover risk. Additionally, frequent training and recognition can drive job-hopping by elevating career expectations. Meanwhile, hygiene factors, such as timely wage payments, lower turnover, though more paid leave is linked to higher turnover, suggesting a reevaluation of career priorities with improved work-life balance. The study provides new explicit knowledge on how motivators affect turnover intentions in a changing work environment.en_US
dc.language.isoenen_US
dc.publisherChiang Mai : Graduate School, Chiang Mai Universityen_US
dc.titleThe Study on factors affecting employee turnover among Chinese graduates using Herzberg's two-factor theoryen_US
dc.title.alternativeการศึกษาปัจจัยที่ส่งผลต่อการลาออกของพนักงานในหมู่บัณฑิตชาวจีน โดยใช้ทฤษฎีสองปัจจัยของเฮอร์ซเบิร์กen_US
dc.typeIndependent Study (IS)-
thailis.controlvocab.lcshCollege graduates -- Resignation-
thailis.controlvocab.lcshCollege graduates-
thailis.controlvocab.lcshEmployees -- Resignation-
thesis.degreemasteren_US
thesis.description.thaiAbstractงานวิจัยนี้ ศึกษาความตั้งใจลาออกของบัณฑิตชาวจีนที่สำเร็จการศึกษาในช่วงปี 2019-2023 ซึ่งประสบกับการเปลี่ยนแปลงในรูปแบบการทำงาน เนื่องจากการแพร่ระบาดของโควิด-19 โดยบัณฑิตที่จบในช่วงปี 2020-2021 ส่วนใหญ่ทำงานทางไกล ในขณะที่บัณฑิตที่จบในปี 2022-2023 ประสบกับการทำงานทั้งในรูปแบบออฟไลน์และแบบผสม (Hybrid) งานวิจัยนี้ ใช้ทฤษฎีสองปัจจัยของเฮิร์ซเบิร์ก (Herzberg’s Two-Factor Theory) เพื่อระบุปัจจัยสำคัญที่มีอิทธิพลต่อความตั้งใจลาออกของบัณฑิตใหม่ จากการสำรวจกลุ่มตัวอย่างจำนวน 645 คน และการวิเคราะห์ด้วยการถดถอยแบบโลจิสติกพบว่า แรงจูงใจ (Motivators) เช่น การฝึกอบรม การพัฒนา การได้รับการยอมรับ และการบรรลุผลสำเร็จ มีผลอย่างมากต่อความตั้งใจลาออก โดยเฉพาะอย่างยิ่ง การบรรลุผลสำเร็จช่วยเพิ่มการมีส่วนร่วมและความรู้สึกเป็นส่วนหนึ่งในองค์กรซึ่งลดโอกาสการลาออก ในขณะที่การได้รับมอบหมายงานที่ท้าทายเกินไปและเป้าหมายที่มากเกินไปสร้างความเครียดและเพิ่มความเสี่ยงต่อการลาออก นอกจากนี้ การฝึกอบรมและการได้รับการยอมรับบ่อยครั้งอาจส่งเสริมการเปลี่ยนงานเนื่องจากมีความคาดหวังในอาชีพเพิ่มขึ้น ส่วนปัจจัยด้านสุขอนามัย (Hygiene Factors) เช่น การจ่ายค่าจ้างตรงเวลา ช่วยลดโอกาสการลาออกได้ แต่การให้วันลาพักผ่อนที่มากขึ้นกลับมีความเชื่อมโยงกับความตั้งใจลาออกที่สูงขึ้น ซึ่งสะท้อนให้เห็นถึงการประเมินเป้าหมายในอาชีพใหม่เมื่อมีสมดุลชีวิตการทำงานที่ดีขึ้น งานวิจัยนี้ สร้างความรู้ใหม่เกี่ยวกับอิทธิพลของแรงจูงใจต่อความตั้งใจลาออกในสภาพแวดล้อมการทำงานที่เปลี่ยนแปลงไปen_US
Appears in Collections:CAMT: Independent Study (IS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
652132035 SHASHA ZENG.pdf22.8 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.