Please use this identifier to cite or link to this item:
http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/80290
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | ธีรวรรณ ธีระพงษ์ | - |
dc.contributor.author | พชร โตอ่วม | en_US |
dc.date.accessioned | 2024-11-29T09:27:59Z | - |
dc.date.available | 2024-11-29T09:27:59Z | - |
dc.date.issued | 2566-08-16 | - |
dc.identifier.uri | http://cmuir.cmu.ac.th/jspui/handle/6653943832/80290 | - |
dc.description.abstract | This research aims to investigate the development of psychological well-being among yoga trainees through a semi-structured in-depth interview approach. The yoga teachers serve as gatekeepers, facilitating researchers’ access to the key informants. The snowball sampling technique along with a psychological-wellbeing scale, was employed to select six yoga trainees who already achieved a state of psychological well-being. The results suggest that the development of psychological well-being development among yoga trainees consistsof: 1. From the body into the mind: the yoga trainees begin to sense and be aware of their body parts through movements and breath, leading to a sense of lightness in the body and tranquility in the mind. 2. Fostering Endeavor through Tranquility and 3. Internalizing the World: Accumulated practice hours encourage practitioners to engage in self reflection, aiding them in accepting both their physical body and mental selves. They gain awareness of their ability to manage diverse situations and seek novel experiences for continuous self-growth. Next, 4. (a) Self-understanding Promotes Empathy towards Others: Personal experiences from practice create profound connection with others. Additionally, 4. (b) Students Are A Significant Guru: Trainees find themselves in the dual roles of learners and teachers, as their growth transforms them into instructors receptive to new lessons, particularly from their own students. Then, 5. Processing through Diligent Practice: Diligent practice with trust and faith, propels trainees to increased awareness and wisdom. This stage reflects thediscernment the trainees develop about their inner and outer worlds, marking yoga as a meaningful way of life that empowers them to regulate life on their terms. Lastly, 6. The Yoga Path Leads to Liberation: once yoga has become a way of life, it does not only provide a balance and abundance to their body and mind but a gateway to liberation - reuniting with a universe or so called an integration. | en_US |
dc.language.iso | other | en_US |
dc.publisher | เชียงใหม่ : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่ | en_US |
dc.title | วิถีสู่ความผาสุกทางใจผ่านการผสานลมหายใจ กาย และจิตของผู้ฝึกโยคะ | en_US |
dc.title.alternative | Psychological well-being development through the interconnection of breath, body and mind among yoga trainees | en_US |
dc.type | Thesis | |
thailis.controlvocab.thash | โยคะ | - |
thailis.controlvocab.thash | โยคะ (กายบริหาร) | - |
thailis.controlvocab.thash | การหายใจ | - |
thailis.controlvocab.thash | การเคลื่อนไหวของมนุษย์ | - |
thesis.degree | master | en_US |
thesis.description.thaiAbstract | การวิจัยครั้งนี้มุ่งศึกษากระบวนการพัฒนาความผาสุกทางใจในกลุ่มผู้ฝึกโยคะ โดยการสัมภาษณ์เชิง ลึกด้วยแนวคำถามกึ่งโครงสร้าง ซึ่งมีครู โยคะเป็นผู้นำเข้าสู่ผู้ให้ข้อมูลหลัก และเลือกกลุ่มตัวอย่าง แบบลูกโซ่ร่วมกับการใช้แบบวัดความผาสุกทางใจเพื่อคัดเลือกผู้ฝึกโยคะที่ประสบกับความผาสุกทาง ใจจำนวน 6 คน ผลการวิจัยพบว่า กระบวนการพัฒนาความผาสุกทางใจของผู้ฝึกโยคะ ประกอบด้วย 1 . จากกายสู้ใจ ผู้ฝึกจะเริ่มรับรู้และตระหนักถึงส่วนต่าง ๆ ของร่างกายผ่านการเคลื่อนไหวและหายใจ ก่อนที่จะสัมผัสถึงความเบากายสบายใจ ซึ่งเป็นปัจจัยที่ส่งผลต่อเนื่องให้เกิด 2. สุขสงบสร้างความ เพียร และ 3. เจียรนัยโลกภายใน โดยชั่วโมงการฝึกโยคะที่เพิ่มมากขึ้น ช่วยให้ผู้ฝึกโยคะได้ใช้เวลา ทบทวนตนเองจนเริ่มยอมรับถึงกายและใจ รับรู้ถึงความสามารถในการจัดการสถานการณ์ต่าง ๆ รวมถึงมองหาประสบการณ์ใหม่ ๆ เพื่อพัฒนาตนเองอย่างต่อเนื่อง จากนั้นประสบการณ์ส่วนบุคคลที่ เกิดขึ้นจะช่วยสร้างความสัมพันธ์กับผู้คนรอบข้างให้แน่นแฟ้นผ่าน 4. (ก) เข้าใจคนจนเข้าถึงใจผู้อื่น อีกทั้งยังช่วยเปิดใจผู้ฝึกที่สวมบทบาทครูสอน โยคะให้ได้เรียนรู้บทเรียนใหม่ ๆ จาก 4. (ข) นักเรียน คุรุคนสำคัญ สุดท้ายการหมั่นฝึกโยคะด้วยใจที่เชื่อมั่นและศรัทธาอย่างต่อเนื่องก่อให้เกิด 5. ยิ่งฝึก ยิ่งตระหนักรู้ ยิ่งเปิดโลกแห่งปัญญา ซึ่งสะท้อนถึงความเข้าใจอย่างถ่องแท้ที่ผู้ฝึกโยคะมีต่อตนเองและโลกภายนอก และที่สำคัญโยคะยังได้กลายมาเป็นวิถีแห่งชีวิตที่เปี่ยมด้วยความหมาย และมอบ อิสรภาพในการบัญญัติบรรทัดฐานชีวิตของตนเอง และเมื่อทุกย่างก้าวของการใช้ชีวิตดำเนินอยู่ภายใต้วิถีแห่งโยคะ ผู้ให้ข้อมูลจึงมิเพียงประสบกับความสมดุลและสมบูรณ์ของกาย-ใจ-จิตระหว่างที่ยังมีลมหายใจอยู่เท่านั้น แต่ยังพบกับประตูชัยสู่ความเป็นหนึ่งเดียวกับจักรวาลหรือองค์รวมในกระบวนการสุดท้าย 6. วิถีแห่งโยคะ วิถีแห่งอิสรภาพ | en_US |
Appears in Collections: | HUMAN: Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
620132028-พชร โตอ่วม.pdf | 3.32 MB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in CMUIR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.